НЕДІЛЯ ПРО МИТАРЯ І ФАРИСЕЯ
НА
УТРЕНІ
Сідальний чергового
гласу.
Сідальний тріоді,
глас 4-й: Смирення піднесло
одержимого гріхами митаря,* що, застогнавши,
благав Творця про очищення,* а самохвальство відкинуло від правди окаянного фарисея говорливого.* Тому, наслідуймо чесноти,* від зла відступаючи.
Слава: Смиренність колись піднесла митаря,* що з
плачем взивав: «очисти», — і оправдався.* Тому,
наслідуймо всі, що в глибину зла упали,*
кликнім до Спаса із глибин серця:* «згрішили — очисти, Єдиний Чоловіколюбче».
І нині: Скоро прийми моління наші, Владичице,* і принеси їх Синові і
Богу, Госпоже Всенепорочная.* Від напастей звільни тих, що вдаються до Тебе,* зруйнуй
підступи і знищ зухвальство тих,* що безбожно повстають на рабів
Твоїх, Пречистая.
Після Євангелія Кондак, глас 4-й: Тікаймо від фарисеєвої хвальби*
і навчімося митаревої величі слів
смиренних,* у покаянні взиваючи:* «Спасителю світу, очисти рабів Твоїх».
Другий кондак, глас 3-й: Митареві зідхання принесімо Господеві*
і приступімо до Нього, грішні, як до
Владики,* бо Він хоче спасти всіх людей* і прощення подає
всім, хто кається,* ради нас бо тіло прийняв,* як Бог Сущий з Безпочатковим Отцем.
Ікос: Самі себе, браття, всі смирімо
зідханнями,* риданнями заглушімо
докори совісти* і тоді на суд вічний явімося, вірні, невинними,* щоб
одержати прощення.* Там бо воістину є полегшення,* щоб пізнати нам його нині благаймо:* там хворість печаль і глибокі зідхання зникнуть в Едемі дивному, *Творцем якого
Христос Бог Сущий з Отцем
Безпочатковим.
Після псалма 50:
Слава, глас 8-й: Покаяння відкрий мені двері, Життєдавче.* Лине бо зранку дух мій до Храму святого Твого.* Храм же мій тілесний осквернений весь.* Ти ж, як Щедрий, очисти з добросердної Твоєї милости.
І нині: На
стежку спасіння направ мене, Богородице,* бо ганебним гріхами осквернив я душу свою* і в лінощах все життя своє прожив.* Молитвами ж Твоїми позбав мене від всякої нечистоти.
Стих: Помилуй мене, Боже, з великої милості Твоєї* і з великого милосердя
Твого прости беззаконня мої.
Багато
гріхів мною вчинених згадуючи, окаянний,* жахаюсь страшного дня судного.* Проте, надіючись на ласку милосердя Твого, як Давид, благаю:* помилуй мене, Боже, з великої Твоєї милости.
КАНОН, глас 6-й.
ПІСНЯ 1 Ірмос: Як по суші пройшов Ізраїль,* по
безодні стопами,* бачачи, як гонитель фараон потопляється, взивав:* «Пісню
перемоги Богові співаймо».
Приспів: Помилуй мене, Боже, помилуй мене.
Христос,
притчами ведучи всіх до поправи життя, митаря підносить за смирення, показавши
фарисея приниженим за самохвальство.
Через
смирення високотворчу честь бачачи і через самохвальство — тяжке падіння, наслідуй митарів добрий вчинок, а
фарисейську злобу зненавидь.
Через
зарозумілість знищується всяке благо, через смирення викорінюється всяке зло. Це приймаймо, вірні, явно відвертаючись
з презирством від вчинків самохвальства.
Цар
усіх, бажаючи Ученикам Своїм бути смиренномудрими, повеліваючи,
навчав наслідувати митареве зідхання і смирення.
Слава: Як митар стогну і з невмовкними риданнями нині приходжу
до Твого милосердя, Господи; змилуйся і наді мною, що в смиренні життя своє
нині проводжу.
І нині: Розум, наставляння, надію, тіло, душу і дух на Тебе, Владичице, покладаю: від лютих ворогів і напастей і
майбутньої загрози визволи і спаси мене.
ПІСНЯ 3 Ірмос: Нема
святого, як Ти, Господи Боже мій,* що возніс ріг вірних Твоїх, благий,* і
утвердив нас* на камені ісповідання Твого.
Із
багна пристрастей смиренний підноситься, з висоти чеснот падає всякий гордий: уникаймо прикладу цього зла.
Зарозумілість збавляє
багатство правди, смирення ж розганяє
множество пристрастей: нас наслідувачами митаревої долі, Спасе, покажи.
Як
митар, і ми, б’ючи себе в груди, з жалю взиваймо: очисти, Боже, нас грішних, щоб прийняти прощення, як він.
З щирою любов'ю прийдімо, вірні, виявляючи кротість, сполучену з смиренням, у скрусі серця, в плачі і молитві,
щоб мали ми від Бога прощення.
Слава:
Відкиньмо, вірні, високохвальну гординю, заносливість пагубну
і пиху огидну і найлютішу невгодну Богові фарисеєву жорстокість.
І нині: На Тебе, Єдине Пристановище, уповаючи, не втрачу доброї надії, а одержу Твою поміч, Чистая, від усякої
злої напасти визволюваний.
ПІСНЯ 4 Ірмос: Христос моя сила – Бог і Господь;* чесна
церква богопристойно співає, взиваючи;* від помислу чистого* у Господі
празнуючи.
Особливий
шлях до піднесення смиренням показало Слово, що упокорилось аж до вигляду раба: Його ж наслідуючи, всякий упокорюючись, підноситься.
Піднісся праведник, і упав фарисей. Многими ж
гріхами обтяжуваний, упокорився митар, але піднісся,
несподівано оправданий.
Заступниче
убогости, від надмірної величі добрих діл виявилася зарозумілість, в той же час багатство смирення є
великим оправданням від надзвичайної вбогости, про це
ж і дбаймо.
Провістив
єси, Владико, стати цілком проти велемудрих, а смиренним, Спасе, благодать Свою
подав, пошли ж і нам, що нині смирилися,
Твою благодать.
Слава: До Божественного піднесення завжди
спрямовуючи нас, Спас і Владика високотворче
смирення показав, Своїми руками обмивши ноги Ученикам Своїм.
І нині: Діво, що Світ
Неприступний породила, морок душі моєї світлосяйною
зорею розжени і на стежки спасіння життя моє направ.
ПІСНЯ 5 Ірмос: Божим світлом
Твоїм, Благий,* озори, молюся, душі тих, що зарання в любові звертаються до
Тебе,* щоб пізнати Тебе, Слове Божий,* істинного Бога, що викликає з темряви
гріховної.
Фарисеєві чесноти поспішаймо наслідувати і візьмімо за приклад митареве смирення, в обох
ненавидячи негідну зарозумілість і пагубу падіння.
Марним
виявився подвиг чесноти, коли фарисей сполучив у ньому гординю, але митар високотворною чеснотою негайно
придбав супутника, смирення.
Погоничем
на колісниці мислив поспішати до чеснот фарисей, але піший митар, бистріше лідійської колісниці біжачи,
набагато випередив, сполучивши смирення з чеснотою.
Митареву
притчу збагнувши розумом, прийдіть наслідуючи плач, дух сокрушенний Богові приносячи і благаючи
прощення гріхів.
Слава: Відкиньмо далеко, розумні, фарисеїв норов, чванливий, злобний, гордий же і зухвалий, лютий і
самохвальний, і не позбавмо себе
Божественної благодаті.
І нині: Жезл
сили усім нам, що до Тебе, Благодатна, вдаємося,
пошли, перемогу над усіма ворогами подаючи і від усякого зла визволяючи.
ПІСНЯ 6 Ірмос: Житейське
море, схвильоване бурею напастей, бачачи,* і до тихого пристановища Твого
прибігши,* кличу до Тебе:* «Возведи від тління життя моє, Многомилостивий».
Шлях
життя проходили разом митар і фарисей, але один, зарозумілістю опанований, ганебно загинув, другий же
смиренням спасся.
Марного
життя ми течія минуща, наслідуймо ж митарів помисел старанно, утікаймо від гордині огидного фарисея, і
живі будемо.
Мислями
і почуваннями наслідуймо Спаса Ісуса і Його смирення, коли хочемо безупинне оселення радости мати, в
країні живих перебуваючи.
Показав
єси, Владико, Твоїм Ученикам високотворче смирення, коли Ти, підперезаний рушником, ноги помив і приклад
цей наслідувати звелів.
Слава: Життя пройшли фарисей і митар чеснотами, до небесної висоти прославившись. Перший через хворобливу гординю
зрікся смирення, другий же підноситься,
смиренномудрим явившись.
І нині: Мене нагого простотою, нелукавим життям
створеного, ворог одягає спокусою переступу
і дебелістю тіла. Нині ж Твоїм
заступництвом, Отроковице, спасаюся.
ПІСНЯ 7 Ірмос: Росодайною
ото вчинив ангел піч* для преподобних отроків,* а веління Боже, що халдеїв
опаляло,* приневолило мучителя кликати:* «Благословен єси, Боже отців наших».
Ділами
чеснот пишаючись, фарисей у сітях гордощів люто піднісся, без міри
вихваляючись; митар же, легким крилом смирення піднісшись, до Бога наблизився.
Прикладом
смирення, як сходами, скористався митар і до небесної висоти піднявся. Через гнилу гординю ж і
безумство окаянний фарисей занісся і зійшов до аду підземного.
Лукавий,
ловлячи праведних, прикладами самохвальства спокушає, грішних же сітями
безнадійности зв’язує, але одного і другого зла ми, наслідувачі митаря, стараймося позбутися.
З
молитвою припадімо до Бога нашого, вірні, з сльозами і теплими зідханнями, наслідуючи митареве високотворче
смирення і співаючи: благословен єси, Боже отців
наших.
Слава: Навчаючи Учеників, попереджав єси їх, Владико, не
марнославити себе, а уподоблятися смиренним повеліваючи. Тому ми вірні взиваємо до Тебе, Спасе: благословен єси,
Боже отців наших.
І нині: Тебе, Красу і Божественну Ліствицю, що її колись бачив
Яків простертою від землі до неба, знаємо, Чистая, що приводиш
із неба втіленого Бога і земнородних підносиш знову до небес.
ПІСНЯ 8 Ірмос: Із полум’я преподобним Ти росу виточив* і
жертву праведного водою спалив,* бо все твориш, Христе, як тільки захочеш.*
Тебе превозносимо на всі віки.
Смиренномудрим
прагненням надхнувшись, митар Милостивого
Господа знайшов і став спасенним. Через злий же приклад язика говіркого фарисей відпав від правди.
Від
фарисеєвої свавільної пихи і самохвальства чистотою утікаймо, вірні, наслідуючи митареве щедро дароване
смирення і вдачу.
Проказуймо,
вірні, митареві слова їв Церкві Святій: «Боже, очисти» і сподобімся з ним прощення, щоб врятуватися від загибелі самохвального фарисея.
Наслідуймо
всі митареве зідхання і, промовляючи до Бога гарячими сльозами, кликнім до Нього: «Чоловіколюбче, згрішили ми, милосердям Щедрий, очисти і
спаси».
Благословім Отця, і Сина, і Святого Духа,
Господа: До
митаревого стогону Бог прихилився, виправдавши ж Його, навчив усіх завжди упокоритися, зідханням і сльозами
благаючи прощення гріхів.
І нині: Не знаю, крім Тебе, іншого захисту, Тебе визнаю за Молитвеницю, Чистая, Всенепорочная. Тебе, Заступницю
перед Рожденним Тобою, непокою: від усіх
напасників мене визволи.
ПІСНЯ 9 Ірмос: Бога людям
неможливо видіти,* на нього й чини ангельські не сміють дивитись,* а через
Тебе, Всечиста, з’явилося людям Слово воплочене.* Його величаючи з небесним
воїнством, Тебе ублажаємо.
Шлях
прославлення смирення, від Христа взявши цей приклад спасіння, митарів звичай
наслідуймо, пиху зарозуміння далеко
відкидаючи, а прагненням до смиренномудрости Бога благаючи.
Душевну
гординю відкиньмо, правдивий звичай смиренномудрости придбаймо, себе прославляти не поспішаймо, горду
чванливість зненавидьмо і з митарем Бога ублагаймо.
Митарські
молитви милосердя принесімо Творцеві, ухиляючись від невдячних молитов
фарисейських і самохвальних слів, якими на ближнього осуд чинять, щоб
Милостивого Бога і Світ прихилити
до себе.
На мене, множеством гріхів обтяженого, що насиченістю злобою перевищив митаря, фарисеєву
самохвальну пиху придбав і зовсім занехаяв добрі
діла, зглянься, Господи.
Сподоби Твого блаженства
ради Тебе убогих духом сущих. За наукою
Твоїх заповітів дух сокрушенний Тобі приносимо, прийми, Спасе, і спаси слуг Твоїх.
Слава: Колись митар помолився Богу, до Храму благочестиво
ввійшовши, і оправдався, бо прийшов, із зідханням, сльозами і сокрушенним
серцем, ввесь тягар гріхів скинувши духовним очищенням.
І нині: Оспівувати, славити і ублажати Тебе дозволь нам, що
достойно шануємо Тебе, Пречиста, і
народження Твоє величаємо,
Єдина Благословенна. Ти бо єси похвала
християнам і Молитвениця перед Богом
благоугодна.
На «Хвалитних»
стихири з Тріоді 4,
глас 1:
Стих:Хваліте Його за сили Його,* хваліте Його в
Його величі безмежній.
Не молімось, браття, по-фарисейськи,* бо всякий, хто підноситься,
принизиться.* Смирімо себе перед Богом,* у пості, як митар, взиваючи:* Боже,
очисти нас грішних.
Стих: Хваліте Його голосом трубним,* хваліте Його
в псалтирі і гуслях.
Фарисей, гордістю
поборюваний,* і митар, покаянням упокорюваний, *приступили до Тебе, Єдиного
Владики.* Але той через похвальбу позбувся благ;* а цей, нічим не вихваляючись,
сподобився дарів.* У цих зідханнях утверди мене, Христе Боже,* як Чоловіколюбець.
Стих: Хваліте Його тимпаном і хором,*
хваліте Його на струнах і сопілці.
Глас 3: Душе моя, зрозумівши різницю між
фарисеєм і митарем,* зненавидь
горделивий голос першого і наслідуй сокрушенну молитву другого* і взивай: Боже, очисти мене грішного* і
помилуй мене.
Стих: Хваліте Його на кимвалах дзвінких, хваліте
Його на кимвалах гучних.* Всяке дихання
нехай хвалить Господа.
Фарисеїв гонористий голос зненавидівши* і митареву смиренномудру молитву унаслідувавши,* не
заносьмося мудрістю, вірні,* а смиряючи себе,
жалісливо взиваймо:* Боже, очисти гріхи наші.
Слава, глас 8: Фарисея, що оправдував себе хвальбою
діл,* осудив єси, Господи,* і митаря, що смирився і з зідханням
очищення просив, оправдав єси,* бо не
зважаєш Ти на помисли самохвальні,* а сокрушенних сердець не відкидаєш.* Тому і ми до Тебе, що постраждав за нас,* у смиренні припадаємо:* подай прощення і велику милість.
І нині: Преблагословенна Ти, Богородице
Діво,* бо Воплочений з тебе полонив ад.* Покликав Адама, усунув прокляття, визволив
Єву,* переміг смерть і ми ожили,* тому співаючи кличемо:* «Благословенний Христос Бог наш,* що на це зволив, слава Тобі!»
Немає коментарів:
Дописати коментар