На утрені
Сідальний,
глас 4: Післясвяточне
і кінцеве свято святкуємо радісно, вірні, це є П'ятдесятниця, виконання
обіцяння і свідчення, бо в цей день вогонь Утішителя зійшов на землю в подобі
вогняних язиків і просвітив учеників, показавши їх неботаємниками. Світло
Утішителя прийшло і світ просвітило.
Інший
сідальний, глас 8:Духа
джерело, прийшовши на землю, розділилося на вогняні ріки духовні, зрошуючи і
просвічуючи апостолів, і стало для них хмарою, що зрошує вогонь, просвічуючи
їх, проливає дощ на вогонь; через них ми прийняли благодать, вогнем же і водою.
Світло Утішителя прийшло і світ просвітило (двічі).
Величання: Величаємо тебе, Життєдавче Христе,* і
почитаємо Святого твого Духа,* що його від Отця послав ти божественно своїм учням.
Стих: Небеса оповідають
славу Божу, і діло рук Його проголошує твердь небесна.
Стих: Духом уст його — вся сила їхня.
Стих: Вогонь іде поперед ним, і палить його
ворогів навкруги.
Стих: Пошлеш твого Духа і
постануть, і обновиш лице землі.
Стих: Господь силу людям своїм дасть, Господь
поблагословить людей своїх миром.
Слава і нині:
Алилуя, алилуя,
алилуя: Слава тобі, Боже!
Приспів
болгарський:
Слава тобі, Тройце Свята: Отче, і Слове і Душе Святий! Слава
тобі, Боже!
Сідальний,
глас 8:
Після воскресіння із гробу, і на висоту небесну божественного вознесіння, Ти,
Милосердний послав боговидцям славу Твою - Духа Святого, Який оновив учеників.
Тому, як на музичних гуслях, Божественними звуками проявилися таїна благовістя
і Твоє провидіння, Спасе (двічі).
Прокимен,
глас 4:
Дух Твій благий наставить мене на землю правди.
Стих: Вислухай, Боже,
молитву мою, і не зневаж мене.
На
“помилуй мене, Боже” тихира, глас 6: Царю Небесний Утішителю, Душе Істини, що
всюди єси і все ноповняєш, Скарбе Дібр і добра Подателю, прийди і вселися в нас
і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.
Канони свята два.
Ірмоси обох канонів по двічі, а тропарі на 12. Потім послідовно співають один
клірос - ірмос 1, другий клірос - ірмос 2.
Канон.
Творіння Косьми-ченця, глас 7
Пісня 1
Ірмос:
Морем покрив фараона з колісницями Той, Хто сокрушив ворогів могутньою
силою; співаймо Йому, бо Він прославився.
Пресвята Тройце,
Боже наш, слава Тобі.
Послав Ти, Христе,
Утішителя Духа, як обіцяв раніше ученикам Твоїм, і засвітив світові світло,
Чоловіколюбче.
Провіщане вдавнину
Законом і Пророками - сповнилося: бо нині благодать Божественного Духа вилилася
на всіх вірних.
Інший
канон. Творіння преподобного Іоана Ірклійського, глас 4.
Пісня 1
Ірмос:
Божественним мороком покритий, повільномовний Мойсей проголосив красномовно
богописаний Закон: пелену бо скинувши з очей духовних, побачив Сущого і
навчився духу розуму, прославляючи божественними піснями.
Сказали чисті й
чесні вуста: розлучення з вами не буде, о друзі. Я бо, сидячи з Отцем на
небеснім престолі, пошлю Духа, Який засвітить благодать тим, хто забажає.
Дійшовши
до кінця, істинне Слово тихо діє в серцях: діло бо закінчивши, обрадувавши
друзів диханням і вогняними язиками, Христос подав Духа, як обіцяв.
Пісня 3
Ірмос: 3
висоти силою поки не одягнетеся, залишайтеся в Єрусалимі, - сказав Христос
ученикам; Я ж пошлю іншого Утішителя, Такого, як Я, Духа Мого і Отця, Ним же
утвердитеся.
Сила Божественного
Духа, що зійшла, божественно з'єднала розділених вдавнину мовами, які домовилися
на зло, врозумляючи вірних пізнанням Тройці, в Ній же ми утверджуємося.
ІНШИЙ.
Ірмос:
Розірвала кайдани утроби неплідної, осудження ж нестерпне благодітної, єдина
молитва вдавнину пророчиці Анни, яка мала дух смиренний, до всемогутнього Бога
розуму.
Незбагненною є
Богоначальна: показала некнижних рибалок красномовними і мудрими, бо закривали
уста словом, і від глибокої темряви визволила безліч людей сяянням Духа.
Всесильне сяюче
Світло, яке походить від ненародженого Світла, що через Сина владою Отця нині
являє єдиноістотне просвітлення народам через вогняний глас у Сіоні.
Пісня 4
Ірмос: Передбачаючи
Твоє, Христе, в останні дні пришестя, пророк взивав: почув я про силу Твою,
Господи, що Ти прийшов спасти помазаників Твоїх.
Той, що говорив
через пророків і проповідував спочатку Законом недовершеним, Утішитель - Дух
істини, нині відкривається служителям і свідкам Слова.
Носячи знамення Божества, Дух розділився і
явився апостолам у дивних язиках, бо Він - сила Божественна, що сходить від
Отця, і є самовладна.
ІНШИЙ.
Ірмос: Царю
Царів, єдине Слово, Який від Такого ж Безначального Отця, істинно послав
рівносильного Духа на апостолів, що його як Благодійника оспівують: слава
державі Твоїй, Господи.
Ти, єство
Триіпостасне, словом наповнив божественну купіль нового народження і, як дощ,
виточуєш мені струмки із нетлінно проколотого Твого ребра, о Боже - Слово,
запечатуючи теплотою Духа.
Всі схиляють коліна
перед Утішителем, Сином Отчим, Отцем єдиноістотним, у Трьох Особах бачачи
істинну істоту, недоторкану, безлітну, єдину, яка засвітила світло благодати
Духа.
Ті, що служать
Трисвітлій Істоті, нехай наповнюються Богоначальним, бо Він як благодійник
звершує надприродне; Христос вогнесвітить на спасіння, подаючи повноту
благодаті Духа.
Пісня 5
Ірмос:
Дух спасіння, зі страху перед Тобою, Господи, зачатий серед пророків і
народжений на землі, серця апостолів робить чистими, і Правий вірних оновлює;
бо світло і мир - повеління Твої.
Нині зійшла сила ця
- Дух благий, Дух премудрости Божої, Дух, що від Отця походить, і через Сина
подається нам, вірним, в яких Він вселяється святим єством.
Інший.
Ірмос:
Прийміть вогнедухновенну Духа росу - повне очищення гріхів, о сини
світлообразні церковні; нині бо від Сіону вийшов закон, язиковогнеобразна Духа
благодать.
З волі Своєї,
самовладно, Дух, що від Отця походить, умудряє апостолів серед народів,
запечатує живоносне Слово, рівне за силою з Отцем, Його ж Образу, про Якого
Спас сказав.
Щоб зцілити розум
від гріха, Бог - Слово безначальне - вчиняє апостолів пречистим домом, в якому
оселяється світло Духа, єдиносильного і єдиноістотного.
Пісня 6
Ірмос: Плаваю
в безодні житейських турбот, і потопаю з кораблем гріха, але, викинутий
душогубному звірові, як Йона, взиваю до Тебе, Христе: із смертоносної глибини
виведи мене.
Від Духа Твого
вилив Ти на всяку плоть, як сказав Ти, Господи, і все наповнилося пізнанням
Твоїм, що Син нетлінно народжується від Отця, а Дух нероздільний сходить від
Отця.
Інший.
Ірмос:
Очищення наше, Христе, і спасіння, Владико, засяяв Ти від Діви, щоб, як
пророка Йону з утроби звіра морського, від тління визволити Адама упалого -
всіх родоначальника.
Дух істинний і
правий онови у нутрі нашому, Вседержителю, що від Отця походиш, і спалюєш
скверни й очищаєш від нечистот розум.
Жадане насліддя
апостолів, що в Сионі чекали Твого пришестя, Дух розуму, Отцем народженого
Слова, Ти ясно показав жорстокість язичницької омани, вогнедухновенно
утвердивши учеників.
Пісня 7
Ірмос: У
піч вогненну вкинуті, побожні юнаки змінили вогонь на росу, співаючи:
благословенний Ти, Боже отців наших.
Коли апостоли
красномовно проповідували про діла Божі, невірні пояснювали сп'янінням дію
Духа, Яким пізнається Тройця, єдиний Бог отців наших.
Православно
богослбвствуємо про нероздільне єство: Бога Отця безначального, тієї ж влади
Слово і Духа, взиваючи: благословенний, Боже отців наших.
Інший.
Ірмос:
Одноголосно пролунала органна пісня, скликаючи шанувати золотоствореного
бездушного ідола; утішителева ж світлоносна благодать закликає шанувати Тройцю
єдину, рівносильну, безначальну, благословенну.
Гласу
пророковіщального не зрозуміли, безумні, коли слухали дивну проповідь
апостолів, пояснюючи це сп'янінням від вина; ми ж побожно взиваємо до Тебе:
Благодійнику всіх, благословенний Ти.
Божественне вчення
проголосив богонатхненний Йоіль, коли побачив видіння; Богоначальний сказав:
виллю Духа Мого на тих, хто взиває: Триіпостасне єство світле, благословенний
Ти.
Троїчна благодать
розділяється видимо, щоб явити Три Іпостасі і шанувати їх в єдності влади, а
нині, в Господній день, Отець, Син, і Дух благословенний.
Пісня 8
Ірмос:
Неопалима вогнем на Синаї купина явила Бога повільномбвному і гугнявому
Мойсею; і трьох юнаків любов до Бога показала неперембженими вогнем, що
співали: всі діла Господні, оспівуйте Господа і прославляйте по всі віки.
Коли животворче
дихання Святого Духа з шумом з неба зійшло на рибалок у подобі вогняних язиків,
тоді вони красномовно проповідували про діла Божі: всі діла Господні, оспівуйте
Господа і прославляйте по всі віки.
Не боячись вогню
страшного, як і ті, що піднімаються на недосяжну гору, прийдімо і станьмо на
Сионі, в місті Бога живого, взиваючи нині з духопосними учениками: всі діла
Господні, оспівуйте Господа і прославляйте по всі віки.
Інший.
Ірмос:
Розриває кайдани, і зрошує полум'я Трисвітлий Богоначала образ: юнаки співають,
все творіння благословляє ж єдиного Спаса і Вседержителя як Благодійника.
Пам'ять про
спасительні для людей Христові слова, які Він чув від Отця і сказав апостолам,
Дух нагадує через язиковогняне видіння і наставляє на благословенне розуміння;
відчужене ж творіння оспівує Тебе.
Будучи єдиним
спасительним, самовладним і самосяйним Світлом і подателем світла, прийшов Ти,
сповнивши їх, рабів Твоїх, повнотою Духа.
Оспівує пророк
духоносними устами Твоє, о, Царю, тілесне пришестя, і Духа Святого, що з лона
Отця походить, нествбреного, Творця творіння, співпрес-тольного Тобі, - для
честі вірних.
Чеснішу...
не співаємо.
Пісня 9
Приспів: Величай,
душе моя, Всесвятого Духа, що від Отця походить.
Ірмос: Мати неневісна,
Діво Богородице, не зазнавши тління при народженні, Ти всемудрому Слову плоть
дала; вмістилище Невмістймого, оселе неосяжного Творця Твого, Тебе величаємо.
Вогненатхненний
ревнитель, що вдавнину вознісся на вогняній колісниці, прообразував зішестя
нині Духа на апостолів, Який осяяв їх і просвітив проповідувати всім Тройцю.
Надприродне, дивне
чули від апостолів: єдиний Дух послав благодать, а різні люди просвітилися;
племена і народи пізнали Божественну велич Тройці.
Інший.
Ірмос: Радуйся
Царице, Материнськодівствена славо, ніякі бо красномовні богоглаголиві уста не
можуть Тебе оспівати достойно; ніякий розум не може Твоє Різдво зрозуміти; тому
Тебе одностайно славимо.
Оспівувати подобає
живу за природою Діву, бо Вона єдина вмістила у Своєму лоні Бога - Слово, що
прийняв недугуюче людське єство; Він нині, сидячи праворуч Отця, послав
благодать Духа.
Ті, на кого дихнула
боготочйва благодать, що осяває і просвічує, дивно зазнали боголіпної зміни,
прославляючи Трисвітлу Істоту, рівносильну Премудрість.
Світильний: Світло - Отець,
Світло - Син, Світло - і Дух, що у вигляді вогняних язиків зійшов на апостолів
і просвічує весь світ шанувати Святу Тройцю.,
На
Хвалитних співаємо ці самогласні, глас 4:
Преславне нині
бачили усі народи у граді Давидовім, коли Дух Святий зійшов у вигляді вогняних
язиків, як богонатхненний Лука повістує, промовляючи: коли зібралися ученики
Христові, то стався шум, як від сильного вітру, і наповнив дім, де сиділи вони,
і всі почали говорити дивними словами дивні повчання Святої Тройці (двічі).
Дух Святий був
завжди, є і буде; не має початку, не має і кінця, завжди з Отцем з'єднаний і в
Сині перебуває: Життя і Життєдавець; Світло і світла Податель; Самоблагий і
Джерело добра; через Нього Отець пізнається, і Син прославляється, і всіми
пізнається єдина сила, єдине єство, єдине поклоніння Святої Тройці (двічі).
Дух Святий - Світло
і Життя, і живе Джерело розуму; Дух премудрости, Дух розуму, благий, правий,
розумний; володіє, очищає гріхи; Бог і обожує, Вогонь і від Вогню походить;
говорить, діє, розділяє дарування, від Нього ж усі пророки і божественні
апостоли з мучениками вінці отримали; дивне слухання, дивне видіння, вогонь
розділяється і подає дари (двічі).
Слава: і
нині, глас 6: Царю
Небесний, Утішителю, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, Скарбе добра і
життя Подателю, прийди і вселися в нас і очисти нас від усякої скверни, і
спаси, Благий, душі наші.
Немає коментарів:
Дописати коментар