суботу, 17 травня 2014 р.

Неділя святої П'ятдесятниці



На утрені
Сідальний, глас 4: Післясвяточне і кінцеве свято святкуємо радісно, вірні, це є П'ятдесятниця, виконання обіцяння і свідчення, бо в цей день вогонь Утішителя зійшов на землю в подобі вогняних язиків і просвітив учеників, показавши їх неботаємниками. Світло Утішителя прийшло і світ просвітило.
Інший сідальний, глас 8:Духа джерело, прийшовши на землю, розділилося на вогняні ріки духовні, зрошуючи і просвічуючи апостолів, і стало для них хмарою, що зрошує вогонь, просвічуючи їх, проливає дощ на вогонь; через них ми прийняли благодать, вогнем же і водою. Світло Утішителя прийшло і світ просвітило (двічі).

Величання:  Величаємо тебе, Життєдавче Христе,* і почитаємо Святого твого Духа,* що його від Отця послав ти  божественно своїм учням.
Стих: Небеса оповідають славу Божу, і діло рук Його проголошує твердь небесна.
Стих:  Духом уст його — вся сила їхня.
Стих:  Вогонь іде поперед ним, і палить його ворогів навкруги.
Стих: Пошлеш твого Духа і постануть, і обновиш лице землі.
Стих:  Господь силу людям своїм дасть, Господь поблагословить людей своїх миром.
Слава і нині:
Алилуя, алилуя, алилуя: Слава тобі, Боже!
Приспів болгарський: Слава тобі,  Тройце  Свята: Отче, і Слове і Душе Святий! Слава тобі, Боже!
Сідальний, глас 8: Після воскресіння із гробу, і на висоту небесну божественного вознесіння, Ти, Милосердний послав боговидцям славу Твою - Духа Святого, Який оновив учеників. Тому, як на музичних гуслях, Божественними звуками проявилися таїна благовістя і Твоє провидіння, Спасе (двічі).
Прокимен, глас 4: Дух Твій благий наставить мене на землю правди.
Стих: Вислухай, Боже, молитву мою, і не зневаж мене.
На “помилуй мене, Боже” тихира, глас 6: Царю Небесний Утішителю, Душе Істини, що всюди єси і все ноповняєш, Скарбе Дібр і добра Подателю, прийди і вселися в нас і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.
Канони свята два. Ірмоси обох канонів по двічі, а тропа­рі на 12. Потім послідовно співають один клірос - ірмос 1, другий клірос - ірмос 2.
Канон. Творіння Косьми-ченця, глас 7
Пісня 1 Ірмос: Морем покрив фараона з колісницями Той, Хто сокрушив ворогів могутньою силою; співаймо Йому, бо Він прославився.
Пресвята Тройце, Боже наш, слава Тобі.
Послав Ти, Христе, Утішителя Духа, як обіцяв раніше ученикам Твоїм, і засвітив світові світло, Чоловіколюбче.
Провіщане вдавнину Законом і Пророками - сповнилося: бо нині благодать Божественного Духа вилилася на всіх вірних.
Інший канон. Творіння преподобного Іоана Ірклійського, глас 4.
Пісня 1 Ірмос: Божественним мороком покритий, повільномовний Мойсей проголосив красномовно богописаний Закон: пелену бо скинувши з очей духовних, побачив Сущого і навчився духу розуму, прославляючи божественними піснями.
Сказали чисті й чесні вуста: розлучення з вами не буде, о друзі. Я бо, сидячи з Отцем на небеснім престолі, пошлю Духа, Який засвітить благодать тим, хто забажає.
Дійшовши до кінця, істинне Слово тихо діє в серцях: діло бо закінчивши, обрадувавши друзів диханням і вогняними язиками, Христос подав Духа, як обіцяв.
Пісня 3 Ірмос: 3 висоти силою поки не одягнетеся, залишайтеся в Єрусалимі, - сказав Христос ученикам; Я ж пошлю іншого Утішителя, Такого, як Я, Духа Мого і Отця, Ним же утвердитеся.
Сила Божественного Духа, що зійшла, божественно з'єднала розділених вдавнину мовами, які домовилися на зло, врозумляючи вірних пізнанням Тройці, в Ній же ми утверджуємося.
ІНШИЙ. Ірмос: Розірвала кайдани утроби неплідної, осудження ж нестерпне благодітної, єдина молитва вдавнину пророчиці Анни, яка мала дух смиренний, до всемогутнього Бога розуму.
Незбагненною є Богоначальна: показала некнижних рибалок красномовними і мудрими, бо закривали уста словом, і від глибокої темряви визволила безліч людей сяянням Духа.
Всесильне сяюче Світло, яке походить від ненародженого Світла, що через Сина владою Отця нині являє єдиноістотне просвітлення народам через вогняний глас у Сіоні.
Пісня 4 Ірмос: Передбачаючи Твоє, Христе, в останні дні пришестя, пророк взивав: почув я про силу Твою, Господи, що Ти прийшов спасти помазаників Твоїх.
Той, що говорив через пророків і проповідував спочатку Законом недовершеним, Утішитель - Дух істини, нині відкривається служителям і свідкам Слова.
Носячи знамення Божества, Дух розділився і явився апостолам у дивних язиках, бо Він - сила Божественна, що сходить від Отця, і є самовладна.
ІНШИЙ. Ірмос: Царю Царів, єдине Слово, Який від Такого ж Безначального Отця, істинно послав рівносильного Духа на апостолів, що його як Благодійника оспівують: слава державі Твоїй, Господи.
Ти, єство Триіпостасне, словом наповнив божественну купіль нового народження і, як дощ, виточуєш мені струмки із нетлінно проколотого Твого ребра, о Боже - Слово, запечатуючи теплотою Духа.
Всі схиляють коліна перед Утішителем, Сином Отчим, Отцем єдиноістотним, у Трьох Особах бачачи істинну істоту, недоторкану, безлітну, єдину, яка засвітила світло благодати Духа.
Ті, що служать Трисвітлій Істоті, нехай наповнюються Богоначальним, бо Він як благодійник звершує надприродне; Христос вогнесвітить на спасіння, подаючи повноту благодаті Духа.
Пісня 5 Ірмос: Дух спасіння, зі страху перед Тобою, Господи, зачатий серед пророків і народжений на землі, серця апостолів робить чистими, і Правий вірних оновлює; бо світло і мир - повеління Твої.
Нині зійшла сила ця - Дух благий, Дух премудрости Божої, Дух, що від Отця походить, і через Сина подається нам, вірним, в яких Він вселяється святим єством.
Інший. Ірмос: Прийміть вогнедухновенну Духа росу - повне очищення гріхів, о сини світлообразні церковні; нині бо від Сіону вийшов закон, язиковогнеобразна Духа благодать.
З волі Своєї, самовладно, Дух, що від Отця походить, умудряє апостолів серед народів, запечатує живоносне Слово, рівне за силою з Отцем, Його ж Образу, про Якого Спас сказав.
Щоб зцілити розум від гріха, Бог - Слово безначальне - вчиняє апостолів пречистим домом, в якому оселяється світло Духа, єдиносильного і єдиноістотного.
Пісня 6 Ірмос: Плаваю в безодні житейських турбот, і потопаю з кораблем гріха, але, викинутий душогубному звірові, як Йона, взиваю до Тебе, Христе: із смертоносної глибини виведи мене.
Від Духа Твого вилив Ти на всяку плоть, як сказав Ти, Господи, і все наповнилося пізнанням Твоїм, що Син нетлінно народжується від Отця, а Дух нероздільний сходить від Отця.
Інший. Ірмос: Очищення наше, Христе, і спасіння, Владико, засяяв Ти від Діви, щоб, як пророка Йону з утроби звіра морського, від тління визволити Адама упалого - всіх родоначальника.

Дух істинний і правий онови у нутрі нашому, Вседержителю, що від Отця походиш, і спалюєш скверни й очищаєш від нечистот розум.
Жадане насліддя апостолів, що в Сионі чекали Твого пришестя, Дух розуму, Отцем народженого Слова, Ти ясно показав жорстокість язичницької омани, вогнедухновенно утвердивши учеників.
Пісня 7 Ірмос: У піч вогненну вкинуті, побожні юнаки змінили вогонь на росу, співаючи: благословенний Ти, Боже отців наших.
Коли апостоли красномовно проповідували про діла Божі, невірні пояснювали сп'янінням дію Духа, Яким пізнається Тройця, єдиний Бог отців наших.
Православно богослбвствуємо про нероздільне єство: Бога Отця безначального, тієї ж влади Слово і Духа, взиваючи: благословенний, Боже отців наших.
Інший. Ірмос: Одноголосно пролунала органна пісня, скликаючи шанувати золотоствореного бездушного ідола; утішителева ж світлоносна благодать закликає шанувати Тройцю єдину, рівносильну, безначальну, благословенну.
Гласу пророковіщального не зрозуміли, безумні, коли слухали дивну проповідь апостолів, пояснюючи це сп'янінням від вина; ми ж побожно взиваємо до Тебе: Благодійнику всіх, благословенний Ти.
Божественне вчення проголосив богонатхненний Йоіль, коли побачив видіння; Богоначальний сказав: виллю Духа Мого на тих, хто взиває: Триіпостасне єство світле, благословенний Ти.
Троїчна благодать розділяється видимо, щоб явити Три Іпостасі і шанувати їх в єдності влади, а нині, в Господній день, Отець, Син, і Дух благословенний.
Пісня 8 Ірмос: Неопалима вогнем на Синаї купина явила Бога повільномбвному і гугнявому Мойсею; і трьох юнаків любов до Бога показала неперембженими вогнем, що співали: всі діла Господні, оспівуйте Господа і прославляйте по всі віки.
Коли животворче дихання Святого Духа з шумом з неба зійшло на рибалок у подобі вогняних язиків, тоді вони красномовно проповідували про діла Божі: всі діла Господні, оспівуйте Господа і прославляйте по всі віки.
Не боячись вогню страшного, як і ті, що піднімаються на недосяжну гору, прийдімо і станьмо на Сионі, в місті Бога живого, взиваючи нині з духопосними учениками: всі діла Господні, оспівуйте Господа і прославляйте по всі віки.
Інший. Ірмос: Розриває кайдани, і зрошує полум'я Трисвітлий Богоначала образ: юнаки співають, все творіння благословляє ж єдиного Спаса і Вседержителя як Благодійника.
Пам'ять про спасительні для людей Христові слова, які Він чув від Отця і сказав апостолам, Дух нагадує через язиковогняне видіння і наставляє на благословенне розуміння; відчужене ж творіння оспівує Тебе.
Будучи єдиним спасительним, самовладним і самосяйним Світлом і подателем світла, прийшов Ти, сповнивши їх, рабів Твоїх, повнотою Духа.
Оспівує пророк духоносними устами Твоє, о, Царю, тілесне пришестя, і Духа Святого, що з лона Отця походить, нествбреного, Творця творіння, співпрес-тольного Тобі, - для честі вірних.
Чеснішу... не співаємо.
Пісня 9 Приспів: Величай, душе моя, Всесвятого Духа, що від Отця походить.
Ірмос: Мати неневісна, Діво Богородице, не зазнавши тління при народженні, Ти всемудрому Слову плоть дала; вмістилище Невмістймого, оселе неосяжного Творця Твого, Тебе величаємо.
Вогненатхненний ревнитель, що вдавнину вознісся на вогняній колісниці, прообразував зішестя нині Духа на апостолів, Який осяяв їх і просвітив проповідувати всім Тройцю.
Надприродне, дивне чули від апостолів: єдиний Дух послав благодать, а різні люди просвітилися; племена і народи пізнали Божественну велич Тройці.

Інший. Ірмос: Радуйся Царице, Материнськодівствена славо, ніякі бо красномовні богоглаголиві уста не можуть Тебе оспівати достойно; ніякий розум не може Твоє Різдво зрозуміти; тому Тебе одностайно славимо.
Оспівувати подобає живу за природою Діву, бо Вона єдина вмістила у Своєму лоні Бога - Слово, що прийняв недугуюче людське єство; Він нині, сидячи праворуч Отця, послав благодать Духа.
Ті, на кого дихнула боготочйва благодать, що осяває і просвічує, дивно зазнали боголіпної зміни, прославляючи Трисвітлу Істоту, рівносильну Премудрість.

Світильний: Світло - Отець, Світло - Син, Світло - і Дух, що у вигляді вогняних язиків зійшов на апостолів і просвічує весь світ шанувати Святу Тройцю.,
На Хвалитних співаємо ці самогласні, глас 4:
Преславне нині бачили усі народи у граді Давидовім, коли Дух Святий зійшов у вигляді вогняних язиків, як богонатхненний Лука повістує, промовляючи: коли зібралися ученики Христові, то стався шум, як від сильного вітру, і наповнив дім, де сиділи вони, і всі почали говорити дивними словами дивні повчання Святої Тройці (двічі).
Дух Святий був завжди, є і буде; не має початку, не має і кінця, завжди з Отцем з'єднаний і в Сині перебуває: Життя і Життєдавець; Світло і світла Податель; Самоблагий і Джерело добра; через Нього Отець пізнається, і Син прославляється, і всіми пізнається єдина сила, єдине єство, єдине поклоніння Святої Тройці (двічі).
Дух Святий - Світло і Життя, і живе Джерело розуму; Дух премудрости, Дух розуму, благий, правий, розумний; володіє, очищає гріхи; Бог і обожує, Вогонь і від Вогню походить; говорить, діє, розділяє дарування, від Нього ж усі пророки і божественні апостоли з мучениками вінці отримали; дивне слухання, дивне видіння, вогонь розділяється і подає дари (двічі).
Слава: і нині, глас 6: Царю Небесний, Утішителю, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.

Немає коментарів:

Дописати коментар