вівторок, 26 березня 2013 р.

У НЕДІЛЮ М`ЯСОПУСНУ - утреня


НА УТРЕНІ
На Бог Господь тропар воскресний (2). Слава і нині: Богородичний. По Полієлеї На ріках Вавилонських, потім Ангельський Собор, Степенні, прокимен гласу чергового, Євангелія, Воскресіння Христове бачивши, Псалом 50-й, Покаяння відкрий мені двері.
КАНОН
Воскресний на 4, Богородичний на 2 і Тріоді, глас 6-й.
ПІСНЯ І
Ірмос: Помічник і Покровитель став мені на спасіння. Він Бог мій, і прославлю Його, Бог отця мого, і звеличу Його: славно бо прославився.
Приспів: Помилуй мене, Боже, помилуй мене.
Жахаюсь, роздумуючи про страшний, вкрай несказанного пришестя Твого день, в який сядеш судити живих і мертвих; боюся завбачити його, Боже мій Всесильний.

Коли прийдеш, Боже, посеред множества тисяч Ангельських Начал небесних, сподоби і мене окаянного зустріти Тебе, Христе, на хмарах.
Іди, прийми, душе моя, той день і годину, коли Бог явно зійде, плач і ридай, вияви себе чистою в час допиту.
Жахає мене і страшить вогонь пекельний, невгасимий, черва жеруща, скрегіт зубів. Але полегши, прости і признач мене, Христе, стояти разом із вибраними Твоїми.
Жаданий Твій голос, що кликатиме святих Твоїх до радоети, нехай почую і я окаянний і зазнаю несказанну радість Царства Небесного.
Не ввійди зі мною в суд, зважуючи мої вчинки, слова досліджуючи і прагнення викриваючи. Але, щедротами Твоїми уне-важнюючи мої злі гріхи, спаси мене, Всесильний.
Слава: Триіпостасна Односте, Найвища Госпоже всіх, Звершеноначальна Предвічносте, Сама нас спаси: Отче, Сину і Душе Святий.
І нині: Хто родив Сина не зачатого отцевим законом, Того ж Сина народжує Отець без Матері. Преславне чудо! Ти бо, Чистая, породила Бога разом і Чоловіка.
Катавасія: Помічник і Покрозитель.
ПІСНЯ ІІІ
Ірмос: Утверди, Господи, на камені заповідей Твоїх захитане серце моє, бо Ти Єдиний Святий і Гссподь.
Господь гряде. Хто перенесе страх Його? Хто стане перед лицем Його? Будь же готовою, о душе, до зустрічі.
Приготуймося, плачмо, смирімося перед Богом раніше кінця: страшний бо суд, на ньому ж усі нагими станемо.
Помилуй, Господи, помилуй мене, взиватиму до Тебе, коли прийдеш із Ангелами Твоїми відплатити всім по заслузі вчинків.
Як я витримаю, Господи, нестерпний гнів суду Твого за непокору Твоїм заповітам. Але помилуй, помилуй мене в час суду.
Навернися, зідхни, окаянна душе, поки ще кінець торжеству життя твого не настане, поки ще дверей Чертогу не зачинить Господь.
Згрішив я, Господи, як ніхто інший із людей, завинив понад людську спроможність. Але ще раніше до суду будь милостивий до мене, Чоловіколюбче.
Слава: Тройце Нероздільна, Несотворенна, Безпочаткове Єство, в Тройці Іпостасей прославлюване, спаси нас, що з вірою поклоняємось Владі Твоїй.
І нині: Безсіменним зачаттям породила єси, Пречистая, Живе Слово, втілене в утробі Твоїй без зміни. Слава, Богомати, народженню Твоєму.
Катавасія: Утверди, Господи.
Сідальний, глас 6-й:
Розмишляю про страшний день і журюся за вчинки мої лукаві. Що відповім Безсмертному Цареві? Як насмілюся я блудний поглянути на Суддю? Милосердний Отче, Сину Єдинороднии, Душе Святий, помилуй мене.
Слава: В долині плачу, в місці, що призначив Ти, коли сядеш чинити суд праведний, не виявляй, Милостивий, моїх таємниць і не осором мене перед Ангелами, але зжалься наді мною, Боже, і помилуй мене.
І нині: Надіє світу, Милостива Богородице Діво, Твого і єдиного усердного заступництва прошу: змилосердься над беззахисними людьми, ублагай Милостивого Бога визволитися душам нашим від усякої кари, Єдина Благословенна.
ПІСНЯ IV
Ірмос: Почув пророк пришестя Твоє, Господи, і убоявся, бо Ти хочеш від Діви родитися і людям явитися, і промовив: почув я вість про Тебе і убоявся. Слава силі Твоїй, Господи.
Не спи, душе: настав день, уже при дверях суд, де царі разом і князі, багаті й убогі збираються, і кожна людина прийме по заслузі за вчинки.
В чині своєму: монах і ієрарх, старий і юний, раб і володар допитані будуть; вдовиця і діва признається, і горе тоді буде всім, що не мали життя неповинного.
Безпристрасний суд Твій, всевидюще Твоє судочинство виявлять хитромовство, навіть красномовців вабливий обман, чи вигадки свідків, що правду відкидають: перед Тобою, Боже, таємниці всіх видимі.
Нехай не прийду я в землю плачу і не побачу місця темряви, Христе мій, Слово, а також нехай не закують рук і ніг моїх і не відкинуть від Чертогу Твого мене окаянного, що одежу нетління осквернив.
Коли відлучиш грішних від праведних, Судде світу, пря-числи мене до овець Твоїх Чоловіколюбче, вилучивши від козлів, щоб і я почув благословенний голос Твій.
Як настане час допиту і розкриються книги вчинків, що робитимеш, о душе окаянная, що відповідатимеш на суді без плодів правди, які мала б принести до Христа, Творця Твого?
Чуючи голосіння багатого в полум'ї мук, плачу і ридаю окаянний, вартий того осудження, і молюся: помилуй мене, Спасе світу, в час суду.
Слава: Сина від Отця і Духа славлю і сполучаю, як від сонця світ: Одного Рожденного, тому й народження; Другого ж Сходящого, тому і зшестя, Безиочаткосву Божественну Тройцю, Якій поклоняється всяке творіння.
І нині: В дівстві породивши Дитя і непорочність зберігши, Ти, Чистая, стала Матір'ю Бога і Чоловіка, єдиного в двох образах: чудо Твоє, Діво Мати, дивне для всякого слуху і помислу.
Катавасія: Почув пророк.
ПІСНЯ V
Ірмос: Від ночі молюся я, Чоловіколюбче, просвіти, благаю, і направ і мене на повеління Твої й навчи мене, Спасе, творити волю Твою.
Трепет несказанний і страх там: прийде бо Господь і з Ним діла кожної людини. Хто тоді не оплакуватиме себе?
Ріка вогненна жахає мене, морить мене, мучить мене скрегіт зубів, темрява безодні. Як же, або що вчинивши, умилостивлю Бога?
Помилуй, помилуй, Господи, раба Твого і ніколи не віддавай мене тяжким мучителям, злим духам: там бо у них не можна спокою знайти.
Князь і проводир там разом, багатий і безславний, великий і малий стануть перед судом рівними: горе кожному, хто раніше не приготувався.
Полегши, відпусти, Господи, і прости все, чим згрішив я перед Тобою і не покажи мене перед Ангелами осудженим на вогонь і безконечний стид.
Помилуй, помилуй, Господи, створіння Твоє, згрішив я, зглянься на мене, бо Сам єси один Чистий Єством, і ніхто інший, крім Тебе, не є поза скверною.
Слава: Єдину Єством Тебе, Безпочаткову, Незбагненну Тройцю оспівую, владну, царську, всезвершену Єдність, Бога і світла, і життя і Творця світу.
І нині: Надприродніми родами Твоїми, Чистая, явно порушила закони природи: без сімени бо родила Предвічного Бога, від Отця рожденного.
Катавасія: Від ночі молюся.
ПІСНЯ VI
Ірмос: Взивав я всім серцем моїм; до Милосердного Бога, і почув Він мене із пекла підземного і визволив із тління життя моє.
На страшному, Христе, пришесті Твоєму, коли явишся з небес, і поставляться престоли, і книги розкриються, помилуй, помилуй тоді, Спасе, творіння Твоє.
Там перед Богом, Істинним Суддею, ніщо вже не поможе: ні промітність, ні лукавство, ані слава і дружба, хіба тільки вага діл твоїх, о душе моя!
Там будуть разом князь і проводир, убогий і багатий, душе; ні батько не матиме сили, ані мати не поможе, не визволить і брат від осудження.
Розмишляючи про страшний допит Судді, відтепер вжахнися, душе, приготуйся до відповіді, щоб не засуджена була на вічні кайдани.
Прийми належне Тобі, Господи, щоб не почув я, відкинутий від Тебе: іди в огонь проклятий, а почув бажаний Твій голос до праведних.
Спаси мене, Господи, від пекла, пропасти і безпросвітньої темряви підземної, і вогню невгасимого, і всякої іншої муки вічної.
Слава: Троїчну Єдність Божества оспівую: Отця, і Сина, і Божественного Духа, єдину Основу Влади, розділювану на три особи.
І нині: Ти єси двері, Чистая, в які Один Ісус — Творець Адама і Син Твій — пройшов, входячи і виходячи, і ключів дівства не порушив.
Катавасія: Взивав я всім серцем.
Кондак, глас 1-й:
Коли прийдеш, Боже, на землю із славою, і все затремтить, а ріка вогненна до суду потягне, книги розкриються, і таємниці виявляться, тоді звільни мене від вогню невгасимого і сподоби мене праворуч Тебе стати, Судде Праведний.
Ікос: Розмишляючи про страшне судище Твоє, Преблагий Господи, і про день судний, жахаюся і боюся, докорами совісти моєї виявлюваний. Коли сядеш на Престолі Твоїм і чинитимеш допит, тоді зректися гріхів ніхто не зможе, бо дійсність свідчитиме, а страх стримуватиме. Дуже зашумить тоді вогонь пекельний, а грішники заскрегочуть. Тому помилуй мене перед кінцем і спаси мене, Судде Праведний.
ПІСНЯ VІI
Ірмос: Згрішили, беззаконствували, неправду чинили перед Тобою, ні виконали, ані творили того, що Ти заповідав єси нам, та не покинь нас назавжди, отців Боже.
Припадімо і заплачмо, вірні, ще до суду того, коли небеса зникнуть, зорі спадуть, і вся земля захитається, щоб Милостивий був до нас Бог отців наших під кінець світу.
Безпристрасний допит, страшний там суд, де Суддя Всевидющий є, там не зважатимуть на дари. Тоді пощади мене, Владико, і не поклади ніякого гніву Твого страшного.
Господь гряде судити. Хто стерпить надзвичайне пришестя Його? Затремти, душе окаянна, затремти і до відходу з цього світу приготуй діла свої, щоб Милостивим і Милосердним був до Тебе Благосовенний Бог отців наших.
Невгасимий вогонь тривожить мене, найгірший скрегіт черви, ад душогубний страшить мене, смиренномудрим ніяк не можу стати. Але, Господи, Господи, ще до смерти утверди мене страхом Твоїм.
Припадаю до Тебе і приношу, як сльози, слова мої: згрішив я більше, ніж блудниця, і в беззаконні жив, як ніхто інший на землі. Але зжалься, Владико, над творінням Твоїм і поклич мене.
Навернися, душе, покайся, відкрий таємниці, скажи Всевіщо-му Богові: Ти знаєш, Єдиний Спасе, мої тайни, але Сам помилуй мене з милоети Твоєї, як співав Давид.
Слава: Тройцю Єдину Єством і Єдину Лицями оспівую: Отець, Син і Святий Дух, Єдина Сила, Воля і Дія, Єдиний Бог Трисвятий, Єдине Царство Самодержавне.
І нині: В Чертозі утроби Твоєї родився Величний Бог, як Цар, одягнений у боготкану багряницю таємного забарвлення Пречистою кров'ю Твоєю, Неневісна, і царствує на землі.
Катавасія: Згрішили, беззаконствували.
ПІСНЯ VIII
Ірмос: Його, що й Воїнства Небеснії славлять, і трепещуть Херувими і Серафими, все, що дише, і твар, славте, благословіть і вихваляйте по всі віки.
Розмишляючи про зустріч Твого страшного другого пришестя, трепещу перед карою Твоєю, боюся гніву Твого, тому взиваю до Тебе: від цієї години спаси мене назавжди.
Коли Ти, Боже, будеш судити всіх, хто із земнородних страждущих стерпить: невгасимий бо тоді вогонь і дуже гризуща черва назавжди приймуть осуджених.
Коли покличеш разом всіх людей, Христе, судити, великий страх тоді, велике горе, лише добрі діла завжди дають порятунок.
Судде всіх, Боже мій і Господи, нехай почую я тоді голос Твій жаданий, нехай побачу світ Твій великий, нехай погляну на оселі Твої, нехай подивлюсь на славу Твою, радуючись повіки.
Правосудний Спасе, помилуй і спаси мене від вогню і кари, які по правді належить мені прийняти, але полегши мені ще до кінця за добродійство і покаяння.
Коли сядеш, Судде Милосердний, і покажеш страшну славу Твою, Христе, о який страх перед горючою піччю всім, що бояться нестерпного судища Твого.
Благословім Отця, і Сина, і Святого Духа, Господа.
Єдиного Єством Бога визнаю, виразно оспівую три Іпостасі, єдині, але не різні, бо Божество Єдине в Трьох Лицях: Отець, і Син, і Святий Дух.
І нині: Із найсвітлішої утроби Твоєї, Чистая, як жених із палати, вийшов Христос, засяявши великим світом сущим у темряві: Сонце Правди в сяйві просвітило світ.
Хвалимо, благословимо, поклоняємось Господеві, оспівуючи і прославляючи по всі віки.
Катавасія: Його, що й Воїнства Небеснії славлять.
ПІСНЯ IX
Ірмос: Безсіменного зачаття народження несказанне Матері безмужньої нетлінний плід: Боже бо народження обновляє єство. Тому всі роди Тебе, як Богоневіоную Матір, православно величаєм.
Господь гряде грішників карати, а праведників спасти: заплачмо і заридаймо, проймімось почуттям цього дня, коли невідоме і таємне відкривши, Він віддасть людям по заслузі.
В страху і трепеті був Мойсей, бачачи Тебе ззаду. Як же встою тоді я, окаянний, бачачи лице Твоє, коли прийдеш із небес? Але пощади мене, Щедрий, з милостивого Твого піклування.
Даниїл убоявся часу випробовань. А як же я, окаянний, постраждаю від нього в страшний день, Грядущий Господи? Але дай мені ще перед кінцем благовгодно Тобі послужити і сподобитись Царства Твого.
Вогонь готується і черва теж. Утіха, слава, полегшення, світ невгасний, радість праведних. І хто блаженний не захоче уникнути мук перших і сподобитися других?
Нехай не відкине мене від лиця Твого, Господи, ярість гніву Твого, також не почую голосу прокляття, що в огонь відсилає, а нехай і я тоді увійду в радість нетлінного Твого Чертогу із святими Твоїми.
Уразився розум, тіло вкрилось ранами, скорбнть дух, слово зневажте, життя завмре, кінець при дверях. Тому, окаянная душе моя, що вчиниш, коли прийде Суддя допитувати Тебе?
Слава: Єдинородителю Одного Єдинородного Сина, Отче, і Єдиний Світе, від Одного Світу Сяйво, і Один Єдиного Бога, Єдиний Святий Душе, Господа Господь, воістину Сущий, О Тройце Односте Свята! Спаси мене, що Тебе прославляю.
І нині: Чудо родин Твоїх, Всенепорочна, понад мій розум. Як безсімейно ваготієш Ти Необ'ятим? Скажи, як Дівою зостаєшся Ти, породивши, як Мати? Все це надприродне вірою приймаю, Рожденному поклоняюсь, Який волею Своєю все може.
Катавасія: Безсіменного зачаття.
Ексапостиларій Октоїха, також і Тріоді два:
Розмишляючи про страшний день суду і несказанну Твою славу, Господи, ввесь трепещу і, тремтячи від страху, взиваю: коли прийдеш на землю у славі, Христе Боже, судити всіх, звільни мене від усякої муки і сподоби мене, Владико, праворуч Тебе стати.
Ось настає день Господа Вседержителя. Хто стерпить страх пришестя Його? Це є день гніву, і піч палюча. Тоді Суддя сяде і по заслузі за вчинки кожному віддасться.
Богородичний: Розмишляючи про час допиту і страшного пришестя Чоловіколюбця Владики, вгесь трепещу і з печалі кличу до Тебе: Судде мій Праведний і єдиний Миогомилосгавий, мене, що каюся, прийми за молитви Богородиці.
На Хваліте стихири з Октоїха 5, а Тріоді 4, глас 6-й:
Розмишляю про день той і час, ксли маємо всі, нагі і осуджені, перед Безпристрасним Суддею стати; тоді труба затрубить дуже, основи землі захитаються, і мертві воскреснуть із гробів, і віком всі однакові будуть, і таємниці всіх явними стануть перед Ним, і заплачуть, і заридають, і в огонь пекельний відійдуть ті, що ніколи не каялись; а на радість і втіху сонм праведних увійде в Чертог небесний.
Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповім про всі чудеса Твої. (Пс. 9,2)
О    який тоді час і день страшний, коли сяде Суддя на Престолі страшному! Книги розкриваються і вчинки викриваються, а таємниці темряви явними стануть, Ангели обступають, збираючи всі народи. Прийдіть, почуйте, царі і князі, раби і вільні, грішники і праведники, багаті і вбогі, бо гряде Суддя і хоче судити всю вселенну. Хто встоїть перед лицем Його, коли Ангели стануть виявляти вчинки, помисли і думки, денні і нічні? О який час тоді! Але перш, ніж настане кінець, з усердям взивай, душе: Боже, направивши, спаси мене, як Єдиний Милосердний.
Стих: Возвеселюся і возрадуюея Тобою, співатиму імені Твоєму, Всевишній.  (Пс. 9,3)
Пророк Даниїл, мужем усердним бувши, всемогутність Вожу бачивши, так взивав: Суддя сів, і книги розкрилися. Пильнуй, душе моя, чи постишся ти? не зневаж ближнього Твого. Чи стримуєшся від їжі? брата свого не осуджуй, щоб не в огонь відіслалася згоріти як віск, але щоб без перешкоди ввів Тебе Христос у Царство Своє.
Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця. (Пс. 9,33)
Заздалегідь очистьмо себе, браття, владою чеснот, бо ось прийде вона, багатство благ подаючи, гордість пристрастей знищує і Владиці підкорює грішників. Тому з радістю її ігриймімо, взиваючи до Христа Бога: Ти, що воекрес із мертвих, неосудними збережи нас, що прославляємо Тебе Єдиного Безгрішного.
Слава: знову той же.
І нині: Преблагословенна єси, Богородице Діво.
Славословіє велике і відпуст.


Текст за Постовою тріоддю 1976 р.(Видання Консисторії Української Православної Церкви в Сполучених Штатах Америки

Немає коментарів:

Дописати коментар