вівторок, 26 березня 2013 р.

ДРУГА НЕДІЛЯ ВЕЛИКОГО ПОСТУ - утреня


НА УТРЕНІ
На Бог Господь тропар воскресний (двічі). Слава, святому, глас 8-й:
Православ'я світильниче, опоро і учителю Церкви, ченців красо, богословія оборонче непереможний, Григорію чудотворче, Феосалонітська похвало, проповідниче благодаті, повсякчас молися за спасіння душ наших.
І нині, Богородичний, той же глас:
Ти, Милосердний, що ради нас від Діви народився і розп'яття перетершв, смертю смерть знищив, і, як Бог, явив Воскресіння, не погордуй тими, яких рукою Своєю створив Ти, вияви чоловіколюбство Твоє, Милостивий, вислухай Матір Твою, Богородицю, що молиться за нас, і спаси, Спасе наш, людей безнадійних.

Кафізми. Непорочні. Ступневі гласу. Прокимен. Євангелія (чергова).
Воскресіння Христове бачивши. Псалом 50-й. Слава: Покаяння відкрий мені двері.

КАНОН
Воскресний на 4, Тріоді на 4, святого на 6.
ПІСНЯ І, глас 8-й
Ірмос: Колісницегонителя фараона колись потопив чудотворний Мойсеїв жезл, навхрест ударивши і розділивши море, Ізраїля ж спас біженця пішоходця, що співав пісню Богові.
Приспів: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.
Сприйнявши голос блудного, з теплими сльозами до Тебе, Отця всіх і Бога, припадаємо, взиваючи: згрішили, від Тебе віддалившись, і блудові служили, прийми наше покаяння.
Зневаживши своє божественне призначення, дароване мені Словом, що ради мене людиною стало, я люто осудився служити скверні гріховним способом, але пощади мене, Спасе, милосердям Твоїм.
Як колись блудного, що повернувся, Владико Господи, прийми і мене, що на колінах припадаю, і, руками обнявши, подай мені ознаки Твого спасіння і знову перетвори мене, Чоловіколюбче, з наймита на сина Твого.
Богородичний: Через Тебе, Богом обрадувана, людська природа сподобилась Богоявлення, бо Ти, Діво, стала Єдиною Посередницею між Богом і людьми; тим то Тебе, Матір Божу, всі достойно славимо.
ПІСНЯ ІІІ
Ірмос: Небесного круга Верхотворче Господи і Церкви Будівничий, утверди мене в любові Твоїй, Ти, Найвище Бажання, вірних Опоро, Єдиний Чоловіколюбче.
Убоявся діл моїх, і далекого відходу, і змарнованого Твого багатства, яке я розтратив у блудних прагненнях, в покаянні кличу Тебе, Отця і Бога мого: згрішив я, спаси мене.
Грішачи на землі, я убоявся неба, бо чим буду тоді виправдуватися на суді, коли всі осудні діла мої стануть перед праведним судом Твоїм, Слово.
Сумні і мерзкі помисли похопили мене, коли я, блудний, далеко від Тебе, Спасе, відійшов; нині ж кличу Тебе: згрішив я, згрішив, спаси мене, що усердно вдаюся до милосердя Твого.
Богородичний: Обожилося, Діво, Адамове єство: із утроби Твоєї Бог тілом народився, Ним же ми визволені були під давнього засудження, обмануті вдавні надією обоженая.
Кондак, глас 4-й
Нині час подвигу настав, не за горами Суд, тільки постячи, повстаньмо, принесімо сльози розчулення милосердям, взиваючи: нагрішили ми більше, як піску морського, але прости, Сотворителю всіх, щоб і нам прийняти нетлінні вінці.
Сідальний, глас 4-й
Спокусу злочестивих спалив єси, премудрий Григорію, віру православну добре з'ясував і світ просвітив єси. Тому побідонос-ним переможцем, твердинею Церкви, істинним ієрархом став ти, не переставай молитися Христу про спасіння усіх нас.
Слава, той же. І нині, Богородичний:
Скоро прийми, Владичице, моління наші і принеси їх Синові Твоєму і Богу, Пренепорочна Госпоже, знищ напасті злочестивих говорунів, усмири підступи, вгамуй наглість узброених безбожників проти рабів Твоїх, Пречистая.
ПІСНЯ IV
Ірмос: Ти моя кріпость, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти радість моя, бо не покинув Тя лона Отцевого і до нашої вбогости завітав. Тому з пророком Аввакумом до Тебе взиваю: слава силі Твоїй, Чоловіколюбче.
Відкинувши багатство отців моїх повелінь, яке Ти дарував мені, я в похотях розтратив і став убогим на божественні дари, окаянний. Тому не гребуй моїм покаянням із сповіддю, Владико Господи.
Як властиво Божественній Твоїй силі, Ти прийняв убозтво, і мене, що вдавні далеко від Тебе відступив був, Ти Собою для Себе присвоюєш і освячуєш мене для радости, Чоловіколюбче. Божественне Тіло Твоє, Слово, є визволенням моїм, що радість творить.
Нехай невтишними сльозами назавжди позбудемося вічної муки, приготованої Богом для луказях духів; як блудний, взиваймо: згрішили перед Тобою, Отче, але прийми нас усіх, що припадаємо до Твоєї милости.
Богородичний: Безпочаткове з Отцем і Духом Слово дивно народжується від Безмужньої Діви: Воно перебувало, бо було, і знову перебуває в тому, що від нас прийняло, тому в двох ествах Один Син є, зберігаючи обидві природи.
ПІСНЯ V
Ірмос: Нащо Ти відкинув мене від лиця Твого, Світе Незаходимий, і покрила пітьма ворожа мене окаянного, але наверни мене й до світла заповідей Твоїх стежки мої направ, молюся.
Багатства і божественних дарів позбувся я і в чужину прийшов, морячи себе голодом на убогій поживі, але Ти, Отче Благий, давньою славою і блаженством мене вдовольни, милосердя Твого ради.
Прийнявши помисел блудного, що в блуді життя прожив, припадімо до Милостивого Отця щирою вірою і сокрушенним серцем, щоб прийняти відпущення гріхів.
Не гайся, душе моя, в далекій країні перебуваючи, але скоро поспішай Богові й Отцю висповідатися, щоб прийняти прощення за все зле, що вчинила, життя змарнувавши.
Богородичний: Знаємо Тебе, Пречиста Діво, світлим небом, лесущим Сонце Правди, що в Тобі носиться, безумство ідольської темряви відганяючи і істинним розумом просвіщаючи.
ПІСНЯ VI
Ірмос: Молитву до Господа виллю я і Йому розповім печалі мої; горем бо сповнилась душа моя, і життя моє до пекла наблизилось, і молюся, як Іона: від погибелі, Боже, спаси мене.
Наймолодшим був я сином Твоїм і багатство Твоє марно розтратив, віддалившись до грішного життя і благ Твоїх позбувся, Чоловіколюбче, нині приходжу до Тебе, Отця і Бога мого, і прошу прощення.
В жорстокому скитанні опинившись і пасти свиней приреченим бувши, бо розтратив своє багатство, яким Ти милостиво без вагання обдарував, я зовсім нагим став, але Ти, як Бог мій, змилосердься.
Не маю я блудний сміливосте глянути і добачити безмірну висоту і назватися сином Твоїм, Чоловіколюбче, бо згрішив я проти неба, але ущедри мене без відплати з безмірної Твоєї милости.
Богородичний: Несказанне народження Твоє і неописаний образ родин Твоїх, Діво, бо понад розуміння Бога народжуєш, дівство непорочне зберігаючи. Тому в'сі ми Тебе, дійсну Богородицю, достойно славимо.
Кондак святому, глас 8:
Тебе, священний і божественний орган премудрості! і ясну трубу богословія, одностайно прославляємо, Григорію Богопроповідниче. Ти ж, отче, як розум, що стоїть перед Найвищим Розумом, до Нього розум наш направ, щоб ми взивали: радуйся, проповідниче благодаті.
ПІСНЯ VIІ
Ірмос: Отроки, що з Юдеї прийшли, колись у Вавилоні вірою в Тройцю полум'я в печі зневажили, співаючи: отців Боже, благословен єси.
Не маю сміливости назватися сином Твоїм, Отче Чоловіколюбче, молюся: прийми мене, як одного з наймитів Твоїх, і не зневаж мене з покликом до Тебе: Боже отців наших, благословен еси.
Осквернивши першим житейським поступом життя, погубивши першу чистоту, припадімо до Єдиного Отця і Бога нашого, щоб усердним покаянням заслужити спасіння.
Жорстокий той власник, на якого я, окаянний, засуджений працювати; а голод, який я терплю, свиней доглядаючи, сильний і нестерпучий, але, звертаючись до Тебе, Спасе, прошу: помилуй мене.
Богородичний: Омертвіле єство оживила еси, Єдина Богородице Діво, Життя породивши. Тому Тебе, що Бога отців наших тілом породила, ми, вірні, визнаємо нашим спасінням.
ПІСНЯ VIІІ
Ірмос: В сім раз сильніше піч розпалив халдейський гнобитель, на богочестивих лютуючи, та, бачивши вищою силою спасених, Творцеві й Визволителю заспівав: отроки, благословляйте; священики, співайте; люди, прославляйте по всі віки.
Багатство безмірного і великого милосердя Твого, Владико, ми, що увірували в Тебе, знаємо, тому всі усердно припадаємо до Тебе разом із блудним: прийми нас грішних, що до Тебе прибігаємо, бо нема гріха, що міг би перемогти Твоє чоловіколюбство, Щедрий.
Ради милосердя Свого Ти смирив Себе, наблизившись до занепалих синів Твоїх. Сам бо, Чоловіколюбче, зустрів занепалих, і цілуєш, і спасіння даруєш. Коли ж хто і низько впаде, Ти ж, Милостивий, як Чоловіколюбець, не гніваєшся.
Найстрашніший суд зустріне мене, Владико, чому ж я, бачачи Тебе, Чолоівіколюбця і Кроткого, не припадаю до Тебе, кличучи голосом блудного, а в лінощах життя продовжу? Ти ж милостивим будь до мене і покаяння мого ради звільни мене від осуду, Щедрий.
Троїчний: Не трьох богів славимо, а Єдине Божество в трьох Іпостасях воістину визнаємо: Отця Нерожденного, Сина від Отця Рожденного і Святого Духа, що від Отця походить, Бога Єдиного, хоч і три назви окремі, як Бога Сущого, істинно прославляються.
Богородичний: Пренепорочна, пристановище спасіння, Твоєю молитвою визволи мене від многих напастей занепалого і в бурі скорбот тонущого і, від всього цього врятувавши, спаси мене, і я достойно славитиму Тебе, Усердну Заступницю, Богородицю, по всі віки.
ПІСНЯ IX
Ірмос: Ужахнулось з того небо, і землі здивувалися краї, що Вог з'явився людям тілесно, і утроба Твоя просторша від неба стала. Тим то, Богородице, Ангельські і людські громади Тебе величають.
Радістю і веселістю нині наповни спрагнену за Тобою мою душу, бо ради мене заколений був Твій Агнець; блудного мене прийми і завмерлого до життя поверни і в божественну одежу спасіння, в нетління мене одягни.
Душі, віддалені від Бога і божественних дарів позбавлені, прийдіть і, покаяння блудного наслідуючи, усердно взиваймо: Отче Благий, що на небесах, згрішили ми всі перед Тобою, очисти і спаси нас, що припадаємо до Твоєї милости.
Ти, що маєш премножество милосердя, не погордуй мною, Господи, Господи, я у многих розкошах багатство розтратив; нині припадаю до Тебе і кличу голосом блудного, припадаючи до Твоєї милости, спаси мене.
Богородичний: Ти пристановище спасіння, і Провідниця, і Заступниця для мене, раба Твого; молитвами Твоїми до Бога, Милосердна Владичице, нехай звільнюся від усіх лихих обвинувачень; я всю надію на Тебе поклав, з любов'ю і вірою Тебе величаю.
Ексапостиларій воскресний. Слава святому:
Радуйся, отців похвало, уста богословів, оселе мовчазностя, доме премудрости, учителів славо, глибінь слова, радуйся органе діяння, досконала прозорливість і зцілителю людських недуг, радуйся, храме духа, і хоч упокоєний, але живий, отче.
І нині: Богородичний гласу.
На Хвалітних стихири воскресні 5 і Тріоді 3.
Глас 1-й: Блаженне життя на світі проживши, нині в соборі блаженних радуєшся спільно з ними і, як кроткий, живеш серед кротких на землі, ієрарше Григорію; благодаттю чудес збагачуєшся від Бога, яку подаєш тим, що шанують Тебе.
Стих: Уста праведного виголошують премудрість, і язик його каже правду. (Пс. 36, 30)
Догмати православія насадив ти, блаженний, відсікаючи терня нечеетивости, і насіння віри примножив сильно, зрошуючи проповідями твоїми, і, як старанний хлібороб, стократний врожай Богові приніс єси.
Стих: Слухайте це, всі народи, вважайте всі, хто живе на землі. (Пс. 48, 2)
Світлості твого непорочного життя, блаженний, здивувалися ангелів і людей громади, бо добровільно явив ти себе непохитним страдником і постовиком, ієрархом і достойним слугою Божим і добродієм щирим.
Стих, глас 6-й: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця. (Пс.9, 33)
Самогласний, глас 6-й: Тим, що в темряві ходять, Ти світ засвітив, Христе, в час посту. Яви нам сповнений духовними пахощами день страждань Твоїх, і ми заспіваємо Тобі: воскресни, Боже, помилуй нас.
Слава, знову той же. І нині: Преблагословенна єси, Богородице Діво.
Славословіє велике, єктенії і Відпуст. Час перший.


Текст за Постовою тріоддю 1976 р.(Видання Консисторії Української Православної Церкви в Сполучених Штатах Америки)

Немає коментарів:

Дописати коментар