вівторок, 26 березня 2013 р.

НЕДІЛЯ ХРЕСТОПОКЛІННА - утреня


НА УТРЕНІ
На Бог Господь тропар воскресний двічі. Слава: Спаси, Господи і нині, Богородичний:
Коли Гавриїі привітав Тебе, Діво, „Радуйся", з його голосом Владика всіх втілився в Тобі Святім Кивоті, як і сказав праведний Давид. Явилася єси просторшою небес, носивши Сотворителя Свого. Слава Оселеному в Тобі, слава Родженому Тобою, що визволив нас народженням Своїм.
Сідальний воскресний гласу. Після Полієлея сідальний Хреста, (якщо храм св. Хреста) глас 8-й:
В раю колись через споживання від дерева ворог позбавив одежі, заподіявши смерть. Хресне ж древо, одежу життя маючи для людей, покрило землю і ввесь світ наповнило всякої радости; йому ж свідомо поклоняючись, до Бога з вірою однодушно взиваймо: повний храм слави його (Двічі).

Ступневі гласу. Прокимен. Євангелія чергова. Воскресіння Христове бачивши. Псалом 50, Слава, глас 8-й, Покаяння відкрий мені двері.
Канони: Воскресиий чергового гласу і Богородиці на 6 і Хресту, глас 1-й:
ПІСНЯ І
Ірмос: Божественний Мойсей вдавнину прообразив Хрест Твій, воду жезлом пересікши, через Червоне море провів Ізраїля, що піоню виходу співав Тобі, Христе Боже.
Приспів: Слава, Господи, Хресту Твоєму Чесному.
День торжества настав: Воскресінням Христовим смерть знищена, зоря життя засяла, Адам, уставши, торжествує радісно. Тому й ми радіймо, пісню перемоги співаючи.
Сьогодні поклоніння Чесному Хресту. Прийдіть до нього всі, він бо, світлосяючи, схід Христової зорі провіщає нині. Цілуймо його, душевно радуючись.
Явися, великий Хресте Господній, покажи'образ божественної краси твоєї нині мені, достойному поклонникові хвали твоєї, бо як до животворчого звертаюсь до тебе і цілую тебе.
Нехай небо і земля одностайно прославлять всеблаженніший для всіх даний Хрест: на ньому ж тілом розп'ятий принісся в жертву Христос. Цілуймо його, душею радуючись.
Слава: О Тройце в писанні! О Єдносте Єством! Отче, Сину і Душе, Єдиносильна Єдносте, в мудрості, і волі, і в основі держави світ Твій збережи, мир подаючи.
І нині: Ти, Діво, мужа не знавши, безсімейно народжуєш Дитятко, зберігаючи чистоту народження Творця світу Христа Бога. Його ж моли мир усім дати.
ПІСНЯ ІІІ
Ірмос: Утверди мене Хрестом на камені віри, Владико Христе, щоб не захитався розум підступами злого ворога, бо Ти Єдиний Святий.
Прийдіть, пісню нову співаймо, зруйнування пекла святкуючи, бо з гробу Христос воскрес, полонивши смерть, і спас усіх.
Прийдіть, вірні, черпаймо не з джерела, звідки тече вода тлінна, а з джерела просвітлення, поклоняючись Хресту Христовому, ним же і прославляємось.
Цілуючи нині Хрест Твій, Владико Христе, що його вдавнину прообразив руками Мойсей, промітного Амаліка перемагаємо і ним спасаємось.
Лицем і устами чистими, співаючи пісню радости, усердно поклонімось, вірні, Господньому Хресту, піснями величаючи.
Слава: Єдиного в трьох Іпостасях Бога Безпочаткового визнаю, Неподільну Істоту Єством: Отця, Сина і Духа Живого, в Них же ми хрестилися.
І нині: В купині Мойсей бачив колись прообраз Твого таїнства, Чистая, і як вогонь купини, так і вогонь Божества не спалив Твоєї утроби.
Сідальний, глас 6-й:
Хрест Твій, Господи, освятився, ним бо зціляються немощні у гріхах. З Хрестом до Тебе припадаємо, помилуй нас.
Стих: Прославляйте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Нині здійснилося слово пророче: ось бо поклоняємось на місці, де стояли ноги Твої, Господи, і, споживши від дерева спасіння, звільнилися від пристрастей гріховних за молитви Богородиці, Єдиний Чоловіколюбче.
Слава: Як поставили древо Хреста Твого, Христе, захиталися основи смерти, Господи: його ж бо бажав поглинути ад, а відпустив із трепетом. Явив Ти нам спасіння Твоє, Святий, і славословимо Тебе, Сину Божий, помилуй нас.
І нині, Богородичний: Богородице Діво, моли Сина Твого, Христа Вога нашого, що з волі Своєї розп'ятий був на Хресті і воскрес із мертвих, за спасіння душ наших.
ПІСНЯ IV
Ірмос: Бачивши Тебе, Всесильний, на Хресті, сонце, ввібравши в себе проміння, затремтіло; всяке творіння із страхом прославило Твоє довготерпіння, і земля сповнилася хвали Твоєї.
Воскрес Христос і Жонам-Мироносицям Ангел сказав: Не плачте, йдіть і сповістіть Апостолам: радуйтеся, сьогодні спасіння світові, і вороже карання смертю знищилося.
Зустрічаючи сьогодні поклонну радість Животворчого Хреста Твого, Христе, готуємося до прославлення всесвятих Твоїх Страждань, які перетерпів єси, Спасе, за спасіння світу, як Всемогутній.
Сьогодні настала радість на небі і на землі, як Христове знамено, світові з'являється Хрест преблаженний. Поставлений бувши, він посилає тим, що поклоняються йому, радість повсякчасну.
Чим обдаруємо Тебе, Христе, що сподобив єси нас поклонитися Чесному Хресту: на ньому ж пролилася всесвятая Кров Твоя; там же і Тіло Твоє цвяхами прибите було. Його ж нині цілуючи, дякуємо Тобі.
Слава: Оспівую три Іпостасі Єдиного Божества, проповідуючи їх Неподільними, Єством єдиними: Отця Безподаткового, Сина і Духа Святого, Єдинопрестольних, Єдине Господство, Єдине Царство, Єдину Державу повсякчасну.
І нині: Єдина між жонами стала Ти явищем чудесним, новиною благовісною, Чистая, бо Ти обновила єство, породивши безсімейно і знову перебуваючи, як і раніш, Дівою: Рожденнии від Тебе є Бог Істинний.
ПІСНЯ V
Ірмос: З ранку раннього прославляємо Тебе, Спасе Щедрий, спокій знайшовши Хрестом Твоїм, яким обновив єси рід людський, до світла невечірнього вводячи нас.
Засяяв єси з гробу, Світе Незаходимий, засвічуючи нетління світові, вкрай знищив єси, Господи, смертний плач, як Милосердний.
Приступімо, очищені постом, гаряче цілуючи з похвалою все-святе древо, на ньому розп'ятий Христос спас світ, як Милосердний.
Торжествують у радості Ангельські Чини, поклоняючись Хресту Твоєму нині, ним бо переміг єси, Христе, бісівські полки, спасаючи рід людський.
Другим раєм визнається Церква, бо за живоносне древо має Хрест Твій, Господи, доторкаючись до нього, безсмертя сподобляємося.
Слава: Співбезпочаткових Три славлю, Єдиних Єством: Бога Отця, Сина і Духа Світ Єдиний Трисяйний, спільне Всевладне Царство в незлитній тотожності.
І нині: Родила єси по закону природи, але понад закон. Від Тебе, Єдиної, безсіменне народження, чудесний і мисленний образ, провіщений до народження Твого, Веенепорочна.
ПІСНЯ VI
Ірмос: Образ Божественного Хреста, назнаменував Іона у китовому череві простертими руками і, уповаючи, врятувався від звіра силою Твоєю, Слово.
Воскрес єси, знищивши смерть, Христе, як Великий Цар, із глибини пекла викликав нас в землю безсмертя зазнати Царства Небесного.
Радісно прославляючи божественними піснями, віддаймо, вірні, хвалу Богові, цілуючи Хрест Господній, бо освячення витікає з джерела для всіх сущих у світі.
Сповняється в піснях написаний голос: ось бо поклоняємось підніжжю пречистих ніг Твоїх, Всесильний, Хресту Твоєму Чесному, найдорогоціннішому древу.
Так само, як жалібник між пророками бачив дерево, у Твій хліб вложене, — так і ми, цілуючи Хрест Твій, Щедрий, оспівуємо Твої ув'язнення, похорон, спис і цвяхи.
Цілуючи Святий Хрест, що його зволив Ти носити на плечах, Христе, і на ньому піднесений і тілом розп'ятий був, набираємо сили проти ворогів невидимих.
Слава: Одність у трьох образах оспівую і Тройцю в єдиному єстві прославлювану: Бога Троє разом, Світ трисонячний, Отця, і Сина, і Святого Духа.
І нині: Велике чудо над чудами сталося на Тобі, Непорочна Богородице, бо породила єси Агнця, що взяв гріхи світу. Йому ж молися усердно за тих, що прославляють Тебе.
Кондак, глас 7-й: Зброя вогненна вже не стереже брам Едему, бо вони знайшли преславний союз із хресним древом; скертне жало і адова перемога знищені. Ти бо з'явився єси, Спасе мій, промовивши сущим у пеклі: увійдіть знову до раю.
Ікос: Три хрести поставив на Голгофі Пілат: два для розбійників, а один для Життядавця. Бачачи Його, пекло сказало сущим унизу: о слуги мої і сили мої, хто забив цвяхи в серце моє, дерев'яним списом мене несподівано проколов, мучуся, болію всією істотою моєю, серце моє зранене, почуття мої тривожать дух мій і примушують повернути Адама і сущих від нього, яких я деревом придбало, а тепер дерево знову їх уводить до раю.
ПІСНЯ VII
Ірмос: Ти, що із полум'я отроків урятував, тіло прийнявши, прийшов на землю і, на Хресті розп'ятим бувши, спасіння нам дарував, Христе, Єдиний благословенний отців Боже і препро-славлений.
Наче від сну, воскрес єси із гробу на третій день, Господи, поразивши адову сторожу божественною силою і древніх праотців підняв, Єдиний благословенний отців Боже і препрославлений.
Піснями звеличуючи свято, возрадуємся нині, люди, славлячи хресним поклонінням розп'ятого Христа, Єдиного благословенного отців Бога і препрославленого.
Перетворив Ти орган смерти на знараддя життя, всім світом достойно вшанований Хрест Твій, Всещедрий. Тому тих, що поклоняються йому, освяти, Єдиний благословенний отців Боже і препрославлений.
Єдиний Милостивий і Добросердечний Ісусе, просвіти, освяти, тих, що з вірою поклоняються Твоєму Хресту і Божественним Твоїм Стражданням, Єдиний благословенний отців Боже і препрославлений.
Слава: Єдине в трьох Іпостасях оспівую Божество: Світ бо Отець, Світ-Син, Світ-Дух, Світ неподільний в єдності Єства і трьома проміннями Лиць сяйний.
І нині: Всіх пророків Ти многоіменним провіщенням: Брата Божі, Ручка золота, Земля свята — явилася єси, Діво Богоневісна, що породила отців Бога і препрославленого.
ПІСНЯ VIII
Ірмос: Вкинутий колись у рів на розтерзання левам, великий між пророками Даниїл, навхрест руки розпростерши, неушкоджений спасся, благословляючи Христа Бога повіки.
Чого держите дорогоцінне миро б руках, кого шукаєте, — сказав Ангел, що нині з'явився у Гробі, — воскрес Христос і Бог наш і визволив єство людське з пекельних сховищ.
Радуйся, Хресте, преблаженне і Божественне древо, світло сущим у темряві, на чотири сторони світу сяйвом твоїм провіщена зоря Христового Воскресіння, сподоби всіх вірних діждатися Пасхи.
В цей день пахне миро божественної мирниці живомироточиве древо Хрест Христовий. Вдихаймо його Богом надхненні пахощі, усердно поклоняючись йому повіки.
Гряди, пророче Єлісею, скажи голосно, що те древо, яке ти у воду вложив, — Хрест Христовий, яким ми визволилися з глибини тління. Йому поклоняємось усердно повіки.
Колись Яків, прообразуючи Хрест Твій, а Иосиф, поклоняю-чись краєві божественного жезла, символ дивного Царства Твого передбачали. Йому ж нині поклоняємось усердно повіки.
Благословім Отця, і Сина, і Святого Духа, Господа.
Троїчний: Славлячи Єдину Істоту в трьох образах, не зливаю трьох у одно, ані роз'єдную образа Отця, і Сина з Духом: Єдиний бо над нами у Тройці.
І нині: Єдиною серед матерів була Ти, Діво Вогоневісто Маріє, породивши без мужа Христа Спаса, печаті чистоти зберігши. Тебе ми, вірні, прославляємо повіки.
Співаємо: Чеснішу ...
ПІСНЯ IX
Ірмос: О, Мати Діво, Дійсна Богородице, що безсімейно породила Христа Бога нашого, на Хресті тілом розп'ятого, Тебе ми, всі вірні, достойно з Ним нині величаємо.
До гробу зійшов єси, Життядавче і Боже, зруйнував єси засуви й кайдани і мертвих воскресив, що співають: слава Воскресінню Твоєму, Христе Спасе Всесильний.
Гріб Твій, Христе, життя мені дав. Ти Володар життя, з'явившись, промовив до сущих у гробах: невільники, звільніться, бо Я Визволитель світу прийшов.
Піснями нехай звеселяться всі дерева в дібровах, бачачи одноіменне древо Хреста в шанобі нині: на ньому бо Христос підніс голову, як пророкує божественний Давид.
Від дерева умер я, деревом життя знайшов я тебе, Христоносний Хресте, Визволителю мій нерушимий, міцна сило проти демонів. Тобі поклоняючись, кличу сьогодні: освяти мене силою твоєю.
Веселися і радуйся, Церкво Божа, преблаженному древу все-ісвятого Хреста Христового поклоняючись нині. Йому служать Чини Ангельські і з страхом стоять перед ним.
Слава: Тройці в Особах, Одності Єством, поклоняюся Тобі, Божество Святе: Отцю, і Сину із Святим же Духом, Єдиному Началу, Єдиному Царству, Володареві всього.
І нині: Горою великою, в якій оселився Христос, стала Ти, Діво, як співає про це божественний Давид. Тобою, Всеблаженна, ми, всиновлені Духом, піднеслися до небес.
Ексапостиларій воскресний і Хреста.
Слава: Бачачи перед собою сьогодні Чесний Хрест Христовий, поклонімось, благочестиво звеселімося, цілуючи з любов'ю. Просімо на ньому розп'ятого Господа, щоб сподобив усіх нас Чесному Хресту поклонитись і неосудно діждати Воскресіння.
І нині: Древу, на якому, Всечиста, розп'ятий за нас Син Твій пречисті руки простягнув, ми нині благочесно поклоняємось. Дай нам мир і сподоби спасенні для світу всечесні Страсті зустріти і світлій радісній для всього світу Господній Пасці поклонитися і світоносному Дню
Хвалітні стихири воскресні 4 і з Тріоді 4.
Глас 4-й: Голосами гучними в піснях звеличаймо Хрест Чесний і, цілуючи, взиваймо до нього: Хресте Всечесний, освяти душі і тіла наші силою Твоєю і бід усякої напасти супротивників неушкодженими збережи нас, що поклоняємось тобі.
Приступивши, наберіть невичерпних вод, що благодаттю Хреста проливаються. Ось перед нами бачимо древо святе, джерело дарів, напоєне кров'ю і водою Владики всіх, на ньому Він з волі Своєї розп'явся і земних воздвягнув.
Стих: Прославляйте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе. (Пс. 98, 5)
Всечесний Хресте, ти Церкви твердиня, царів могутність, ченців похвало і спасіння: тим то, поклоняючись тобі, і серцем і душею нині просвіщаємось божественною благодаттю на тобі розп'ятого Христа, що владу спокусителя зруйнував і прокляття знищив.
Стих: Бог, Цар наш споконвіку учинив спасіння посеред землі. (Пс. 73,12)
І повторюємо першу стихиру.
Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.  (Пс. 9, 33)
І співаємо самогласний, глас 8-й:
Господь притчею навчав усіх уникати гордливого розуму злих фарисеїв і наказав усім не заноситися розумом, коли треба розмишляти ; прикладом і образом Сам бувши, аж до розп'яття і смерти Сам Себе віддав. Дякуючи, промовмо разом із митарем: Ти, що постраждав за нас і не переможений страетями, визволи нас від страждань, Боже, і спаои душі наші.
Слава і нині: Преблагословенна єси, Богородице Діво.
Коли починають співати Слава в вишніх Богу, священик у повній ієрейській одежі тричі обкаджує Престол і на ньому святий Хрест і при протяжному співі останнього Святий Боже виносить святий Хрест на голові північними дверима перед Царські Врата, перед Хрестом мають іти два свічконосці з запаленими свічками і кадилом. Після закінчення співу Трисвятого священик, стоячи перед Райськими Дверима, виголошує: Премудрість. Станьмо побсжіно. Хор співає тропар: Спаси, Господи. В той час священик виносить Хрест на середину церкви і кладе його на тетрапо-ді і обкаджує тетрапод і Хрест з усіх сторін тричі. Після того священик співає тричі Хресту Твоєму, а після нього тричі співає хор те саме. В той час священик, а за ним і люди кланяються Чесному Хресту. Під час поклоніння співається стихира, глас 2-й:
Прийдіть, вірні, Животворчому древу поклонімося, на ньому Христос, Цар слави, з волі Своєї руки розпростерши, підніс до первісного блаженства нас, яких ворог раніше ласощами спокусив і від Бога віддалив. Прийдіть, вірні, древу поклонімося, ним бо ми сподобилися сокрушити голови невидимих ворогів. Прийдіть, всі покоління народів, Хрест Господній вшануймо піснями. Радуйся, Хресте, цілковите визволення впалого у гріх Адама, тобою хваляться благочестиві князі наші, що твоєю силою владно покорили ізмаїльські народи. Тебе нині ми, християни, із страхом цілуємо і славимо розп'ятого на тобі Бога, промовляючи: Господи, що на Хресті розп'явся, помилуй нас, як Благий і Чоловіколюбець.
Слава, глас 8-й:
Сьогодні недосяжний єством досяжний для мене стає і терпить Страсті, звільняючи мене від страждань. Той, Хто дарує зір сліпим, устами беззаконників опльовується і плечі дає на рани за невільників. Бачачи Його на Хресті, Чистая Діва і Мати з болю заголосила: горе Мені, Сину Мій, що Ти вчинив? Красен добротою понад усіх людей бездиханний і без вигляду являєшся, без виду і красоти. О, горе Мені, Світе Мій, не можу дивитися на Тебе упокоєного, душею екорблю і гострий меч проймає серце моє. Оспівую Страсті Твої, поклоняюсь милосердю Твоєму, Довготерпеливий, слава Тобі.
І нині, глас той же:
Сьогодні збулося пророцьке слово: ось бо поклоняємось на місці, де стояли ноги Твої, Господи, і, древо спасіння пізнавши, свободу від пристрастей гріха одержали за молитви Богородиці, Єдиний Чоловіколюбче.
Єктенії і Відпуст. Слава і нині: стихира Євангельска і Час перший.

Текст за Постовою тріоддю 1976 р.(Видання Консисторії Української Православної Церкви в Сполучених Штатах Америки)

Немає коментарів:

Дописати коментар